Kun SBB Norden valitsi kokonaispalveluntuottajan Tampereen Mediapoliksen kiinteistöön, vastuullisuus oli yksi tärkeimmistä valintaperusteista. SBB:n ja ISS:n nuori, korona-aikana alkanut yhteistyö kehittyy ja tiivistyy jatkuvasti.
SBB Norden on Pohjoismaiden johtava yhteiskuntakiinteistöjen omistaja, joka on toiminut Suomessa vuodesta 2018 alkaen. Tampereen Tohlopissa sijaitseva Mediapolis on yksi SBB:n omistamista kiinteistöistä. Kampuksella toimii monia sisällöntuotantoon sekä tieto- ja viestintätekniikkaan erikoistuneita yrityksiä ja organisaatioita, esimerkiksi Yle sekä Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK.
Vuoden 2020 lopusta lähtien ISS on tuottanut Mediapolikseen kokonaispalveluratkaisua, joka kattaa aulavartioinnin, siivouspalvelut, ravintola- ja catering-palvelut sekä piirivartiointi- ja hälytyskeskuspalvelut.
– Vastuullisuus on yksi tärkeimmistä asioista jo siinä vaiheessa, kun valitsemme kiinteistöömme palveluntuottajaa, kiteyttää SBB Nordenin kiinteistöjohtaja Mikko Heiska.
ISS ja SBB työskentelevät kohti vastuullisuustavoitteita niin yhdessä kuin erikseen. ISS:n oma kehitysyksikkö suunnittelee ja parantaa yrityksen palveluita ja toimintatapoja aktiivisesti, mistä ne rantautuvat kohteisiin osaksi päivittäistä työtä. Mediapoliksessa on muun muassa käytössä kemikaalivapaa siivous.
– Otsonoidulla vedellä siivotessa meidän siivoojamme eivät altistu kemikaaleille ja desinfiointi voidaan tehdä ilman niitä. Lisäksi pinnoille ei kerrostu siivousainejäämiä, muovijätteen määrä vähenee, vesistöihin ei pääse kemikaalikertymiä ja hajusteettomuus parantaa sisäilmaa, ISS:n palveluiden toiminnasta vastaava kampusmanageri Tarja Puro listaa.
Myös ruokahävikin vähentämiseen on tartuttu aktiivisesti. Lounasruokailijoille näytetään ateriakohtainen hiilijalanjälki, joka antaa mahdollisuuden valita ruokalistalta ilmaston kannalta paras vaihtoehto.
ISS:n ja SBB:n yhteistyö alkoi kesken koronavuoden, ja koronatilanne onkin vaikuttanut yhteistyöhön monella tapaa. Vaikka etätapaamisten hyödyt ja haitat ovat tulleet tutuiksi, korona on toisaalta myös tiivistänyt yhteistyötä.
– Olemme joutuneet sopeuttamaan toimintaa jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin ja miettineet yhdessä keinoja, joilla parantaa turvallista työssäoloa ja taata asiakkaille palvelut kampuksella, Puro kertoo.
ISS:n koronatyöryhmä on seurannut valtakunnallisesti ja alueellisesti ohjeistuksia ja rajoituksia, joiden mukaan erityisesti ravintolapuolen toimintaa on sopeutettu.
– Huomasimme, että buffetista tulee hyvää palautetta, ja kysyimme, mitä asiakkaat toivovat jatkossa. Vastausten perusteella toivottiin buffettia, joten kuuntelimme käyttäjiä ja nyt olemme jatkaneet sen kanssa, Puro kertoo.
ISS:llä on iso rooli kampuksen asiakastyytyväisyydessä, sillä aula-, ravintola- ja siivouspalvelut ovat tärkeitä palveluita myös vuokralaisten arjen sujumiseksi. Heiskan mukaan ISS on Mediapoliksen kiinteistön käyntikortti, koska kiinteistöön saapuja kohtaa ISS:n henkilökunnan aulassa ensimmäisenä.
Vaikka SBB:n ja ISS:n yhteistyö on vasta nuori ja koronan sävyttämä, yhteistyö kuitenkin kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Myös tulevaisuuteen katsotaan mielenkiinnolla.
– Toivottavasti pääsemme tekemään erilaisia tapahtumia ja yleisötilaisuuksia. Catering-puolen kehittäminen on iso asia, jota odotamme, mutta se vaatii, että tapahtumat ja ihmiset palaavat kampukselle. Toivottavasti pääsemme pian kehittämään ja laajentamaan sitä, Puro kertoo.